I forløbet Mindful Fælleslæsning tager vi på opdagelsesrejse i litteraturen for at få øje på, hvordan vi oplever os selv og hinanden og det at være menneske i det hele taget. Over fire aftner mødes vi om højtoplæsning og fællessamtale om en novelle og et digt ud fra metoden Guidet Fælleslæsning kombineret med mindfulnesspraksissen Wheel of Awareness. Vi skal lægge mærke til, hvilke kropslige fornemmelser, stemninger, følelser og tanker, teksterne vækker i os, og om vi genkender teksternes temaer fra vores eget liv og vores fælles liv. Forskning viser, at denne proces er med til at oplive og integrere de ubevidste erfaringer, som præger vores overbevisninger og opfattelser af os selv og andre. Og at denne indsigt i hvad der kan skille os ad, også kan vise os, hvordan vi dybest set er forbundet med hinanden og livet omkring.
Wheel of Awareness er udformet af Daniel Siegel, professor i psykiatri og medstifter af The Mindful Awareness Research Center på UCLA. Astrid Wagner Olsen uddannet læseguide og har de seneste tre år ledt læsegrupper i Guidet Fælleslæsning. Herudover er hun lærer og kandidat i Dansk Didaktik, hvor hun skrev sit speciale "Når kroppen læser med" i samarbejde med Læseforeningen og et pilotstudie af Guidet Fælleslæsning i skolen. Hun indleder de fire aftener med et lille oplæg om indholdet i Wheel of Awareness.
Denne gang d. 18/4 er emnet: Helheden er større end summen af delene.
- Læsegruppen som et komplekst system og med (tekst)oplevelser på et kvanteniveau
- “Self as a verb” & “The plane of possibilities”